Leasing jako instrument finansowania inwestycji od lat odgrywa istotną rolę w projektach realizowanych w Polskiej Strefie Inwestycji (PSI), a wcześniej – w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (SSE). Reżim pomocy publicznej w obu systemach opiera się na zamkniętym katalogu wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, określonym odpowiednio w rozporządzeniu Rady Ministrów z 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (PSI) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenach SSE (oraz poprzednich wersjach tych aktów).
Rozporządzenia te przewidują możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych ceny nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle, objętych najmem lub dzierżawą, pod warunkiem, że najem/dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia tych aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy. Jednocześnie, przy ustalaniu „ceny nabycia”, następuje odesłanie do przepisów ustawy o rachunkowości.
Z powyższego wynikają dwa praktyczne wnioski. Po pierwsze, aby wydatek leasingowy mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany w PSI/SSE (w odniesieniu do aktywów innych niż grunty, budynki i budowle), umowa musi – z perspektywy rachunkowej – spełniać przesłanki leasingu finansowego. Po drugie, w treści umowy powinien znaleźć się mechanizm zobowiązujący do nabycia przedmiotu leasingu z dniem upływu okresu najmu/dzierżawy.
Ocena, czy dana umowa ma cechy leasingu finansowego, powinna następować w oparciu o art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem, obce środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne zalicza się do aktywów trwałych korzystającego, jeżeli umowa spełnia co najmniej jedno z następujących kryteriów:
Spełnienie choćby jednej z wymienionych przesłanek przesądza – na gruncie księgowym – o finansowym charakterze leasingu. Utrwalona praktyka interpretacyjna (m.in. interpretacje indywidualne z 19 lutego 2024 r. sygn. 0111- KDIB1-3.4010.750.2023.1.DW czy z 4 kwietnia 2025 r. sygn. 0111-KDIB1-3.4010.128.2025.1.DW) wskazuje przy tym na to, że tytuł umowy nie ma znaczenia: liczy się jej treść. W konsekwencji również umowa określona jako „leasing operacyjny” może być, przy spełnieniu powyższych kryteriów, traktowana na potrzeby PSI/SSE jak leasing finansowy.
Zasada ta dotyczy także leasingu zwrotnego, tzn. sytuacji, w której podatnik najpierw nabywa środek trwały, a następnie sprzedaje go leasingodawcy, który oddaje ten sam przedmiot do używania podatnikowi jako korzystającemu. Jeśli taki leasing spełnia warunki uznania go na gruncie ustawy o rachunkowości za leasing finansowy może stanowić podstawę do kwalifikowania wydatków w reżimie PSI/SSE. Potwierdzają to m.in. interpretacje z: 13 listopada 2023 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.560.2023.1.KW), 8 września 2022 r. (sygn. 0111- KDIB1-3.4010.345.2022.1.JKU) czy 28 czerwca 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.154.2021.1.AN).
W przypadku leasingu finansowego do puli kosztów kwalifikowanych mogą wchodzić w szczególności: opłata wstępna, kapitałowa część rat leasingowych oraz wartość końcowa (wykup). Elementy te odzwierciedlają ekonomiczną „cenę nabycia” aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości, tj. łączną wartość świadczeń prowadzących do uzyskania prawa własności (lub jego ekonomicznego odpowiednika) po zakończeniu umowy. Część odsetkowa rat – jako koszt finansowania – powiększa cenę nabycia wyłącznie do dnia przyjęcia środka trwałego do używania; odsetki ponoszone po tej dacie nie stanowią już nakładów inwestycyjnych i nie zwiększają puli wydatków kwalifikowanych. Warto również odnotować, że nowelizacja rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej dla nowych inwestycji z 2020 r. wprowadziła możliwość kwalifikowania wydatków z tytułu leasingu finansowego także po formalnym zakończeniu inwestycji.
Reasumując: Aby koszty leasingu stanowiły koszty kwalifikowane, leasing musi być zakwalifikowany jako leasing finansowy w ujęciu księgowym (bilansowym), a treść umowy powinna przewidywać zobowiązanie do wykupu środka trwałego po zakończeniu umowy. O uznaniu danej umowy za leasing finansowy decyduje rzeczywisty charakter ekonomiczny transakcji i spełnienie kryteriów wynikających z ustawy o rachunkowości, a nie nazwa nadana umowie. Jeśli chcieliby Państwo sprawdzić, czy zawarte umowy mogą stanowić podstawę rozpoznawania wydatków inwestycyjnych – zapraszamy do kontaktu.