Co nowego?

1 lutego b.r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz. U. z 2021 poz. 152). Dodatkowa pomoc przyznana będzie branżom, które na dzień 30 listopada 2020 r. prowadziły działalność gospodarczą według kodów PKD wymienionych w rozporządzaniu m.in. hotelarskiej, gastronomicznej, fitness.

 

POMOC BRANŻOWA

 

Zostało przyznane wsparcie dla poszczególnych branży w postaci:

  • świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy,
  • ponownego świadczenia postojowego,
  • dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej,
  • zwolnienia z opłat na składki na ubezpieczenie.

Od 1 lutego ruszył opracowany przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administracje Skarbową internetowy e-Urząd Skarbowy (e-US). Serwis rozbudowywany będzie etapami, w trakcie których nastąpi dodawanie kolejnych funkcjonalności.

 

E-URZĄD SKARBOWY

  • Dostęp do swoich danych podatkowych
  • Integrację z usługą Twój e-PIT
  • Informację o nałożonych mandatach
  • Dostęp do aplikacji e-mikrofirma
  • Możliwość płatności online (na początku przez osoby fizyczne)
  • Możliwość złożenia w formie elektronicznej niektórych pism
  • Dostępna będzie historia wysłanych dokumentów i płatności

Zachęcamy do lektury nowego wydania informatora podatkowego Tax Point of View:

https://taxpoint.pl/attachments/article/444/taxpoint_styczen%202021_no87.pdf

 

W tym numerze:

  1. Raportowanie terminów zapłaty przez spółki nieruchomościowe
  2. Zmiany właściwości wyspecjalizowanych US
  3. Odwieszenie terminów raportowania schematów transgranicznych
  4. Wsteczne rozliczenie straty za rok 2020
  5. Ochrona konsumencka przyznana jednoosobowym przedsiębiorcom
  6. NCBR planuje ogłoszenie kolejnego konkursu „SZYBKA ŚCIEŻKA”

 

Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu szkoleń Taxpoint Bistro już w najbliższą środę 27 stycznia br. o godz. 12:00. Tematem pierwszego webinaru w 2021 r. będzie: „Nowa właściwość urzędów skarbowych i co słychać w sprawie podatku u źródła".


W przypadku chęci bezpłatnego udziału w spotkaniach Taxpoint Bistro, zachęcamy do dokonania zgłoszenia na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Uprzejmie prosimy o dołączenie do maila zgłoszeniowego poniższej zgody:

„Wyrażam zgodę na przesyłanie mi przez spółkę Taxpoint sp. z o.o. na podany przeze mnie adres e-mail informacji o organizacji webinarium Taxpoint Bistro. W każdym momencie mogę wycofać zgodę, kontaktując się z Taxpoint sp. z o.o. mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..”

Informację o przetwarzaniu danych osobowych można znaleźć pod linkiem: https://www.taxpoint.pl/RODO/006_Klauzula_informacyjna_Taxpoint_Bistro.pdf.

7 stycznia br. na Portalu Podatkowym pojawiła się informacja o publikacji odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat wprowadzonych od 1 stycznia 2021 r. zmian we właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.

 

Opublikowane wyjaśnienia stanowiące pytania i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na temat zmian we właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych - mają stanowić ułatwienie dla podatników do dokonania poprawnej interpretacji nowych przepisów.

 

Opublikowane pytania i odpowiedzi można znaleźć pod następującym linkiem: pytania-i-odp_-webinar_05_01_2021.pdf (podatki.gov.pl)

Polski Fundusz Rozwoju S.A. poinformował, że 5 stycznia br. Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie Tarczy Finansowej PFR 2.0. Zgodnie z opublikowaną informacją, program objęty nową Tarczą PFR ma zostać uruchomiony już 15 stycznia 2021 r.

 

Program objęty nową Tarczą PFR 2.0 ma celu rekompensacje strat, które przedsiębiorcy ponieśli w wyniku pandemii COVID-19. Najważniejsze założenia programu to:

  • umorzenie pełnej kwoty subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 1.0 dla branż najbardziej poszkodowanych, bez konieczności spełnienia warunku o utrzymaniu stanu zatrudnienia;
  • rozszerzenie liczby branż, które będą mogły skorzystać z programu do 45 - dzięki czemu na wsparcie mogą liczyć, np. branże targowa i edukacyjna, szkoły oraz drukarnie;
  • rozszerzenie możliwości skorzystania z Tarczy Finansowej PFR 2.0 dla firmy, które nie mały osób zatrudnionych na etatach w grudniu 2019 roku, ale zatrudniały pracowników w lipcu 2020 r.

Miło nam poinformować, że kolejny raz we współpracy z Comarch Doradcy Taxpoint będą uczestniczyli w webinarium podatkowym, które odbędzie się 26 stycznia br. Tym razem tematem prezentacji będą zmiany w przepisach 2021.

 

Podczas webinaru omówione zostaną:

  • najważniejsze nowelizacje w ustawie PIT i CIT
  • pakiet VAT SLIM - uproszczenia w rozliczaniu VAT
  • zapisy Tarczy antykryzysowej 6.0
  • nowe przepisy kadrowo-płacowe
  • inne istotne dla przedsiębiorców zmiany (np. podatek cukrowy, skutki Brexitu).


Po szczegółowe informacje zapraszamy na poniższą stronę internetową:

 

https://webinary.comarch.pl/zmiany-w-przepisach-2021/

Uprzejmie informujemy, że w związku dużym zainteresowaniem konkursem „Szybka ścieżka” w minionym roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zapowiada ogłoszenie jego kolejnej edycji w I kwartale 2021. Nie będzie w nim ograniczeń tematycznych, a na dofinansowanie innowacyjnych projektów zgłaszanych przez przedsiębiorców i naukowców przewidziano około 300 mln zł. Główne założenia konkursu:

 

  • dla przedsiębiorców (MŚP, duże) oraz konsorcjów (także z udziałem jednostek naukowych);
  • wsparcie badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych, których celem jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania, przeznaczonego do wdrożenia w działalności gospodarczej;

planowana data naboru: 22.03.2021 - 04.05.2021.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały projekt ustawy o zmianie ustaw w celu automatyzacji załatwiania niektórych spraw obsługiwanych przez Krajową Administrację Skarbową. Zakłada on utworzenie nowoczesnego e-urzędu skarbowego. Będzie to system teleinformatyczny zapewniający pakiet usług online, dedykowany dla podatników, płatników (czyli podmiotów odpowiedzialnych za pobranie i odprowadzenie podatku), pełnomocników, komorników sądowych i notariuszy. Nowe rozwiązanie umożliwi załatwianie spraw podatkowych on-line, głównie VAT, PIT i CIT, tj.:

 

  • wygodną, dwustronną komunikację z organami Krajowej Administracji Skarbowej;
  • składanie pism i dokumentów;
  • aktualizację informacji o stanie rozliczeń, statusie spraw, złożonych dokumentach;
  • zapłatę podatku.

 

Nowe przepisy mają być przyjęte w I kwartale 2021 r.

Ministerstwo Finansów opublikowało nowe projekty rozporządzeń zakładające kolejne odroczenie do 30 czerwca 2021 r. poboru podatku u źródła według nowych zasad, które miały obowiązywać od 1 stycznia 2019 r. Przedłużenie terminu uzasadniane jest utrudnieniem prowadzenia prac legislacyjnych w związku z pandemią COVID-19.

 

Projektowane rozporządzenia:

  • w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 41 ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

mają wejść w życie 31 grudnia 2020 r.