Ministerstwo Finansów zaprezentowało projekt nowelizacji przepisów dotyczących raportowania schematów podatkowych. W założeniu ma on zbliżyć polskie regulacje do unijnych standardów i ograniczyć obowiązki raportowe. Czy zapowiadane uproszczenia znajdują odzwierciedlenie w treści projektu?
28 marca br. Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw1, zawierający sporo zmian dotyczących raportowania schematów podatkowych. Według MF, głównym celem tych modyfikacji jest zbliżenie krajowych przepisów do rozwiązań unijnych oraz maksymalne odciążenie podmiotów zobowiązanych do raportowania. Nie wydaje się jednak, aby deklarowany przez resort kierunek faktycznie znalazł pełne odzwierciedlenie w treści proponowanych regulacji.
Jak wynika z uzasadnienia do projektu, celem zmian jest dostosowanie krajowych regulacji do standardów Dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. zmieniającej Dyrektywę 2011/16/EU w zakresie obowiązkowej automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania w odniesieniu do podlegających zgłoszeniu uzgodnień transgranicznych, zwaną Dyrektywą DAC6, w sposób możliwie wiernie odzwierciedlający jej przepisy. Pomimo tych założeń, projekt nie przewiduje rezygnacji z tzw. innych szczególnych cech rozpoznawczych, charakterystycznych wyłącznie dla polskiego systemu i od lat sprawiających podatnikom trudności interpretacyjne. Choć pierwotnie planowano ich całkowite usunięcie, ostatecznie przyjęto kompromisowe podejście polegające na :
Niemniej, z uwagi na liczne wyzwania interpretacyjne w praktycznym stosowaniu przepisów dotyczących innych szczególnych cech rozpoznawczych, lepszym wyjściem byłoby ich usunięcie z porządku prawnego.
W projekcie nowelizacji zapowiedziano również wprowadzenie tzw. białej listy krajowych uzgodnień, które nie będą podlegać obowiązkowi raportowania. Konkretne typy uzgodnień objęte tym wyłączeniem ma wskazywać minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia. Istotne będą jednak w tym przypadku przyjęte założenia w zakresie kwalifikacji uzgodnień do białej listy – a te poznamy dopiero po opublikowaniu aktu. Po nowelizacji będzie możliwe także zwolnienie określonych grup podmiotów z obowiązku raportowania schematów krajowych na podstawie rozporządzenia wydanego przez właściwego ministra.
Nowelizacja przewiduje również zmiany w zakresie obowiązków nałożonych na tzw. korzystającego. Będzie miał on obowiązek zgłoszenia schematu podatkowego tylko wtedy, gdy promotor nie występuje lub korzystający otrzymał informację, że promotor nie może zgłosić uzgodnienia, z uwagi na obowiązek zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej. Projektowane zmiany dotyczą także składania informacji korzystającego o stosowaniu schematu podatkowego – MDR-3. Projekt zakłada wprowadzenie jednego, wspólnego terminu na przekazanie informacji o stosowaniu schematu podatkowego. Zgodnie z propozycją, korzystający będą zobowiązani złożyć informację MDR-3 do Szefa KAS do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego lub kalendarzowego – w zależności od ich statusu podatkowego. Nowy termin, choć porządkuje zasady raportowania, może być problematyczny w praktyce, gdyż przypada na najbardziej intensywny okres w roku sprawozdawczym, tj. termin składania rocznych deklaracji CIT. Wśród proponowanych zmian w zakresie składania informacji korzystającego pojawia się również nowość w postaci możliwości podpisania informacji MDR-3 przez pełnomocnika.
Projekt nowelizacji przewiduje również rewizję kluczowych definicji zawartych w regulacjach MDR, co w praktyce prowadzi do przeformułowania obowiązującej siatki pojęciowej. Zakres zmian obejmuje m.in.:
Poza omówionymi wyżej kwestiami, projekt zakłada również zmiany w innych obszarach. Do najistotniejszych z nich należą:
Nowelizacja Ordynacji podatkowej ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
Choć omawiany projekt dotyka wiele obszarów związanych z raportowaniem MDR, w praktyce zmiany te mają charakter w dużej mierze głównie formalny i – wbrew zapowiedziom – nie stanowią rewolucji w tym obszarze. Szczególne rozczarowanie budzi ograniczony zakres zmian w zakresie obowiązku raportowania krajowych uzgodnień – poprzez utrzymanie w mocy cech rozpoznawczych specyficznych wyłącznie dla polskiego porządku prawnego. Dodatkowo, planowane zmiany w definicjach w ramach nowelizacji MDR (w szczególności dodatkowe definicje doprecyzowujące) mogą raczej oddalić nas niż przybliżyć do założeń Dyrektywy DAC6, gdzie większość pojęć nie została w ogóle zdefiniowana, aby nie ograniczyć sztucznie zakresu raportowanych uzgodnień.
W konsekwencji, być może – zamiast zmieniać / doprecyzowywać obecne (dalekie od doskonałości) przepisy w obszarze MDR – najlepszym wyjściem byłoby przełożenie Dyrektywy DAC6 na język polski i implementacja tych przepisów w duchu samej Dyrektywy, której celem jest przede wszystkim ograniczenie agresywnej optymalizacji podatkowej w obszarze podatków pośrednich i przeciwdziałanie transferom dochodu pomiędzy państwami członkowskimi. Zbieranie informacji o krajowych uzgodnieniach nie ma wiele wspólnego z tym celem, a jednocześnie raportowanie tych uzgodnień jest największym obciążeniem dla polskich podatników. Niezależnie od oceny ustawy nowelizującej, warto jednak już teraz przyglądać się nadchodzącym zmianom, gdyż po wejściu projektu w życie podatnicy będą musieli zrewidować dotychczasowe podejścia i procedury dotyczące raportowania schematów podatkowych i dostosować się do nowych rozwiązań w praktyce.
-----------------------------------------------------------------
1 Link do projektu: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396201/