Przepisy związane z KSeF przewidują kilka trybów niestandardowych wystawiania faktur. Większość z nich wiąże się z koniecznością późniejszego dosłania faktury do KSeF. Nie ma to jednak wpływu na datę jej wystawienia. Wiążąca będzie zawsze informacja zawarta w treści dokumentu przesyłanego do KSeF (data z pola P_1 struktury logicznej).
Przechodząc przez poszczególne tryby niestandardowe, w pierwszej kolejności skupimy się na offline24. Tryb ten częściowo omawialiśmy w poprzednim wpisie. Był to tzw. offline24 wymuszony, który spowodowany był rozbieżnością pomiędzy datą wystawienia faktury (pole P_1) oraz momentem faktycznego przesłania faktury do KSeF.
Przepisy przewidują jednak jeszcze „zwykły” tryb offline24. Podatnik może bowiem świadomie podjąć decyzję o wygenerowaniu dokumentu mającego stać się fakturą ustrukturyzowaną w swoim systemie danego dnia i przesłania go do KSeF w terminie późniejszym. Trzeba przy tym pamiętać, że nie może to nastąpić później niż następnego dnia roboczego względem daty znajdującej się w polu P_1 (pod ryzykiem sankcji finansowych przy spóźnieniu). To ta data traktowana będzie w przypadku offline24 jako data wystawienia faktury. I to niezależnie od tego, kiedy faktura do KSeF finalnie trafi.
Kolejny tryb szczególny związany jest z niedostępnością KSeF (np. w związku z zapowiedzianymi wcześniej pracami serwisowymi). Możliwe jest wówczas wystawienie faktury poza KSeF (lokalnie). Taka faktura do KSeF musi jednak trafić najpóźniej następnego dnia roboczego po zakończeniu okresu niedostępności (pod rygorem sankcji). Datą wystawienia faktury będzie zawsze data wskazana przez podatnika na fakturze wystawionej poza KSeF (=data z pola P_1). Nie ma znaczenia, kiedy faktura finalnie do KSeF trafi.
Przykład: Spółka wystawiła fakturę 2 lutego 2026 r. w okresie niedostępności KSeF (przerwa techniczna). Po przywróceniu działania KSeF, co nastąpiło 3 lutego 2026 r., faktura została od razu przesłana do KSeF. Datą wystawienia tej faktury jest 2 lutego 2026 r.
Trzeci tryb szczególny związany jest z awarią rozumianą jako zdarzenie nagłe i niespodziewane, skutkujące przerwą w funkcjonowaniu KSeF. W czasie trwania awarii podatnik może wystawiać faktury poza KSeF. Obowiązuje generalny termin dosłania faktury wystawionej w okresie awarii do KSeF w ciągu 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii (pod rygorem sankcji). Również w tym przypadku, datą wystawienia faktury jest data określona przez podatnika w fakturze wystawionej poza KSeF (=data z pola P_1). Moment faktycznego przesłania faktury do KSeF nie generuje w tym zakresie żadnych zmian.
Przykład: Podatnik wystawił fakturę 2 lutego 2026 r. w okresie awarii KSeF. Awaria została usunięta i KSeF zaczął działać 4 lutego 2026 r. Wystawiona poza KSeF faktura została do KSeF dosłana 10 lutego 2026 r. Datą wystawienia faktury w KSeF pozostaje 2 lutego 2026 r.
Ostatnim trybem niestandardowym jest awaria całkowita. Jest to przypadek sytuacji nadzwyczajnych związanych z zagrożeniem kraju lub jego infrastruktury. W tym trybie podatnicy przechodzą w całości na fakturowanie poza KSeF. Nie mają też obowiązku następczego przesyłania faktur do KSeF. Datą wystawienia faktury jest data znajdująca się na fakturze elektrycznej lub papierowej.
Przykład: W okresie awarii całkowitej (15 kwietnia 2026 r.) podatnik wystawił fakturę w formie papierowej. Po przywróceniu działania KSeF nie musi z nią już nic robić. Datą wystawienia jest 15 kwietnia 2026 r., czyli dzień, który wykazano na dokumencie papierowym.
Masz pytania dotyczące zasad działania KSeF i zastanawiasz się jak KSeF wpłynie na prowadzoną przez Ciebie działalność? Zapraszamy do kontaktu!