Po wejściu w życie obowiązkowego KSeF, wystawianie faktur korygujących w formacie ustrukturyzowanym stanie się bardziej złożone. Wpływ na to ma m.in. konieczność odwołania do dodatkowego elementu faktury pierwotnej – jej numeru KSeF. Ten obowiązek stanie się o wiele bardziej problematyczny w odniesieniu do zbiorczych faktur korygujących. W ich przypadkach niezbędne będzie przywołanie numerów KSeF (i nie tylko) wszystkich faktur pierwotnych objętych zbiorczą fakturą korygującą bezpośrednio w treści tej zbiorczej faktury korygującej. Stosowane obecnie praktyczne uproszczenie z załącznikiem zawierającym wykaz takich faktur nie będzie już akceptowane.
Ustawa o VAT dopuszcza wystawianie zbiorczych faktur korygujących. Możliwość ta została co prawda wskazana literalnie w odniesieniu do korekt dokumentujących udzielenie upustu lub obniżki ceny (art. 106j ust. 3 ustawy o VAT). Jednak również inne konfiguracje są możliwe – zarówno te skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania jak i jej zmniejszeniem.
Praktycznym problemem związanym ze zbiorczymi fakturami korygującymi jest konieczność zawarcia w ich treści odpowiednich referencji do faktur pierwotnych (korygowanych). Przepisy wymagają w tym zakresie, aby zbiorcza faktura korygująca wskazywała m.in. daty wystawienia, numery oraz numery KSeF (jeżeli faktura pierwotna była wystawiona w KSeF) wszystkich faktur, które są korygowane. Wymóg ten często był problematyczny. Praktycznym rozwiązaniem tego problemu jest generowanie dodatkowego załącznika zawierającego zestawienie wszystkich faktur (oraz związanych z nimi danych) będących przedmiotem korekty. Kwota korekty jest wówczas wykazywana bezpośrednio w treści zbiorczej faktury korygującej. Szczegółowe dane dotyczące faktur pierwotnych znajdują się natomiast w załączniku stanowiącym integralną treść takiej zbiorczej faktury korygującej. Posiadany zestaw (komplet) traktowany jest jako formalny dokument będący podstawą do korekty rozliczeń ujmowanych w VAT.
Możliwość generowania ww. załącznika jest wątpliwa w odniesieniu do zbiorczych faktur korygujących ustrukturyzowanych wystawianych z wykorzystaniem KSeF. Struktura logiczna wymaga bowiem dla tego typu faktury korygującej wskazania danych dotyczących każdej faktury korygowanej odrębnie i bezpośrednio w treści zbiorczej faktury korygującej (a nie w odrębnym załączniku). Służy do tego sekcja Faktura/Fa/DaneFaKorygowanej. W jej treści należy wskazać:
Sekcję tę należy uzupełnić tyle razy, ile faktur pierwotnych objętych jest zbiorczą fakturą korygującą. Jeżeli więc taka zbiorcza korekta odnosi się do tysiąca faktur pierwotnych, to sekcja ta powinna być rozwinięta tysiąc razy celem zaprezentowania w niej danych o poszczególnych (każdej z osobna) fakturach pierwotnych objętych zbiorczą fakturą korygującą. Brak dostosowania się do tych wymogów może uniemożliwić wystawienie zbiorczej faktury korygującej w ogóle lub skutkować jej wystawieniem w sposób formalnie niepoprawny. To ważny aspekt, mając na uwadze wpływ takiej faktury na podatek należny oraz korekty VAT dokonywane w oparciu o ten dokument.
Bezpieczną alternatywą zawsze pozostają w takim przypadku korekty pojedyncze. To jednak powoduje multiplikację dokumentów i dodatkowe obciążenie administracyjne po stronie podatników – zarówno sprzedawców, jak i nabywców.
Masz pytania dotyczące zasad działania KSeF i zastanawiasz się jak KSeF wpłynie na prowadzoną przez Ciebie działalność? Zapraszamy do kontaktu!